Pressmeddelande: Finlandssvensk identitet i Sverige – årets tema på bokmässan i Göteborg

Stockholm den 24 september 2015 – När årets bokmässa i Göteborg slår upp portarna på torsdag morgon återfinns även finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige, FRIS, på Internationella Torget för att lyfta frågan om finlandssvenskhet i Sverige – finns det?

Under fredagen intar FRIS Internationella Torgets Stora Scen (H01:02) kl. 17:20 och Alexandra Hibolin, styrelseledamot i FRIS, modererar ett samtal om finlandssvenskhet i Sverige och diskuterar språk, identitet och kultur med Heidi Avellan, politisk chefredaktör på Sydsvenskan, och författaren Lars Sund. Ser den finlandssvenska osynliga “byn” likadan ut i Sverige eller skiljer sig ankdammen här från i Finland?

“Det finns så mycket som förenar finländare, dvs. finlandssvenskar och finnar, och rikssvenskar. Med språket som gemensam nämnare kan synliggörandet av finlandssvenskar bidra till närmare och mer omfattande samarbete mellan våra länder.”, säger Hibolin.

“Det är en märklig situation i Sverige där finländare och deras ättlingar bemöts olika i Sverige beroende på om de talar finska eller svenska som modersmål. Finskspråkiga finländare och deras ättlingar är definierade som en nationell minoritet med de fördelar detta medför medan den fjärdedel av alla finländare i Sverige som är samspråkiga med landets huvudspråk, dvs. finlandssvenskarna och deras ättlingar samtidigt glöms bort. Den finlandssvenska byn i Sverige blir allt osynligare och risken är att anonymiteten leder till identitetskris, framförallt i samtidens komplexa kontext. Finlandssvenskar ska inte behöva vara blinda fläcken i rikssvenskars ögon.”, fortsätter Allardt Ljunggren.

FRIS’ förbundsordförande Dr. B‎arbro Allardt Ljunggren driver aktivt och kontinuerligt frågan för att uppnå minoritetsstatus även för finlandssvenskar i Sverige på liknande sätt som sverigefinnarna.

FRIS finns representerade under hela bokmässan och ordnar gärna intervjuer enligt principen först till kvarn. FRIS hittar ni tillsammans med föreningen Norden på Internationella Torget i monter H04:15. Vi ser framemot att träffa er i Göteborg!

Presskontakt:
‎Pia Långström
Mobil: +46-72-3293131
E-post: kansli@www.fris.nu
www.fris.nu

Om Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige, FRIS: FRIS är centralorganisationen för finlandssvenska ideella föreningar som är verksamma i Sverige. FRIS grundades 1969 och idag har förbundet cirka 1 700 medlemmar fördelade på 17 föreningar runt om i landet som alla arbetar för att främja finlandssvensk kultur och finlandssvenska intressen i Sverige och Finland. FRIS bedriver informationsverksamhet för ökad kunskap hos Sveriges befolkning om finlandssvenskarna genom att anordna och delta i olika slags kultur-, samhälls- och fritidsaktiviteter samt samarbeta med och påverka organisationer och myndigheter i Sverige och Finland. www.fris.nu